Pan Szczukiewicz i jego cztery córki Jako nauczyciel z wieloletnim stażem zdaję sobie sprawę z tego, że młodzież, a zwłaszcza młodsze nastolatki, stale mają kłopoty z obliczaniem procentów. Zatem część czytelników „Świata Matematyki” odsyłam do artykułu Rzadkie zadanie tekstowe, który ukazał się na łamach dziewiątego numeru „Świata Matematyki”. Zawiera on zadanie tekstowe Dwa lata wakacji i Dolina bez wyjścia, którego rozwiązanie integruje aż trzy działy matematyki szkolnej: naukę o procentach, naukę o zaokrąglaniu ułamków dziesiętnych oraz naukę o rozwiązywaniu nierówności. W trakcie rozwiązywania wspomnianego zadania nie tylko przypominamy sobie za jednym razem wymienione działy matematyki szkolnej, ale jednocześnie mamy do czynienia z niesłychanie rzadkim zadaniem tekstowym. Dlaczego? A czy widzieliście kiedykolwiek zadanie tekstowe, w którym jedna z danych występujących w tekście zadania byłaby podana w zaokrągleniu? Wspomniany artykuł przypomina i jednocześnie integruje aż trzy działy matematyki szkolnej, uczy nowej, nieznanej wcześniej umiejętności, a także zapoznaje z czymś rzadkim i niespotykanym. A więc coś, co wydawało się być „bajką”, czymś wręcz niemożliwym, stało się faktem.
Zachęcam gorąco wszystkich Czytelników do zapoznania się z omówionym artykułem. Będzie to jednocześnie doskonałe preludium przed lekturą naszego zadania, w którym również występują procenty i to aż siedem razy. Świat Matematyki nr 23 (2/2012) |