Samodzielna praca z tekstem
Samodzielna praca z tekstem, zwłaszcza jeśli chodzi o tekst matematyczny, ma ogromne, niedające się przecenić walory edukacyjne. Jesteście ciekawi, dlaczego?
Po pierwsze:
Samodzielna praca z tekstem uczy właściwego rozumienia tekstu pisanego. Nie jest to rzecz błaha, gdyż nie jest żadną tajemnicą, że wielu dorosłych ma poważne trudności ze zrozumieniem poważniejszych, bardziej złożonych, a przy tym dłuższych tekstów pisanych. Do nauki właściwego rozumienia tekstu pisanego szczególnie nadają się opisy rozumowań logicznych, gdyż często obfitują w długie i złożone zdania. Poza tym teksty logiczno-matematyczne uczą ścisłego i precyzyjnego wysławiania się, a przy tym wprawiają czytającego w umiejętne posługiwanie się poprawnym i logicznym rozumowaniem, uczą ponadto sztuki argumentacji i poprawnego wyciągania wniosków.
Po drugie:
Umiejętność poprawnego, ścisłego, precyzyjnego i logicznego myślenia jest bardzo delikatną materią i jej opanowywanie powinno odbywać się w skupieniu i ciszy. Dlatego optymalnym miejscem do zgłębiania tej niełatwej sztuki jest zacisze domowe, a najskuteczniejszym sposobem na jej opanowanie – samodzielna praca z tekstem opisującym przeróżne logiczne rozumowania.
Po trzecie:
Samodzielna praca z tekstem przyzwyczaja do samokształcenia, co obecnie – przy tak szybko zmieniającym się rynku pracy – jest bardzo cenną umiejętnością.
Po czwarte:
W związku z częstym przesiadywaniem przed telewizorem i ekranem komputera sporej części obecnej młodzieży trudno jest zdobywać wiedzę z książek. Częste posługiwanie się bardzo krótkimi zdaniami, charakterystycznymi dla SMS-ów i komunikatorów w Internecie, spowodowało, że znaczna część młodzieży ma trudności z posługiwaniem się językiem. Chociaż rozumieją treść zdarzenia, to jednak nie potrafią o nim zrozumiale opowiedzieć. Jedynym „lekarstwem” na to jest dużo, dużo czytać, i to długie teksty.
Po piąte:
Tekst matematyczny, obojętnie z książki czy czasopisma, jest bardzo silnym i istotnym wzmocnieniem i wzbogaceniem edukacji szkolnej, zwłaszcza o te treści, które z tych czy innych przyczyn nie nadają się do realizacji w szkole. Dlatego często jest niezastąpionym filarem szeroko rozumianej edukacji szkolnej, niestety, na ogół niedocenianym i nierozumianym.
Po szóste:
Samodzielna praca z tekstem matematycznym wyrabia szczególne, bardzo pożądane – zwłaszcza na rynku pracy – nawyki, mianowicie: uczy dyscypliny myślowej, systematyczności, pracowitości, usprawnia umiejętność koncentracji, uczy rzeczowego podejścia do problemów, zwiększa wytrwałość i cierpliwość i poprawia spostrzegawczość. Wszystko to wszakże pod jednym warunkiem – iż tekst matematyczny jest na tyle przystępny, że uczeń, jeśli czytając go będzie skoncentrowany i będzie go czytał powoli i w skupieniu, zastanawiając się nad każdym zdaniem, to – być może z trudem – ale będzie w stanie go zrozumieć. Trzeba bowiem zdawać sobie sprawę, że nauka i zgłębianie matematyki zawsze polega na pokonywaniu trudności.
(redakcja) |