|
|
Wykonywanie rysunków za pomocą wykresów: funkcji, równań i nierówności
Zapraszamy do nietypowej zabawy z wykorzystaniem wykresów funkcji, równań i nierówności do tworzenia grafik. Pożytkiem takiej techniki rysowania jest fakt, że w efekcie końcowym cały rysunek mamy zakodowany za pomocą równań, nierówności i funkcji matematycznych. Rysunki można tworzyć bezpośrednio na kartce za pomocą ołówka, lub z wykorzystaniem programów komputerowych, np. Geogebra, dostosowanych do rysowania wykresów funkcji i równań. Zaproponowana przez nas grafika przedstawia wesołego matematyka. Poniżej ilustrujemy kolejne etapy powstawania obrazka.
Krok pierwszy Sporządzamy wykres równania okręgu. Popatrz na poniższy rysunek |
|
Krok drugi
Uzupełniamy nasz rysunek o wykres funkcji pierwiastkowej, będący uśmiechem. |
|
Już na tym etapie rysunku można się domyśleć, że rysujemy trwarz. W następnym kroku dorysujemy prawe oko. Będzie to nierówność kwadratowa
Krok trzeci
Rysowanie prawego oka |
|
Nasz rysunek wykonywany jest za pomocą pewnego programu komputerowego Geogebra, dlatego pokusiliśmy się o to by wzbogacić go o elementy prostej animacji. Ponieważ chcemy, by postć z obrazka mrugała lewym okiem postanowiliśmy, by promień koła będącego lewym okiem, był zmienny. W tym celu wprowadzamy parametr o nazwie d i nałożymy na niego odpowiedni warunek Krok czwarty
Uzupełniamy rysunku o suwak - narzędzie Geogeby, który spowoduje, że parametr d będzie przyjmował wartości np. z przedziału <0; 0,5> |
|
Krok piąty Teraz, gdy mamy parametr d, którego wartość zmienia się w przedziale <0; 0,5>, uzupełniamy rysunek o lewe oko. Jest ono kołem o zmiennym promieniu d |
|
|
|
|