Drodzy Czytelnicy,
W tym numerze zamieśliliśmy artykuł poświęcony słabo znanej metodzie rozwiązywania pewnego typu zadań tekstowych – zadań, których tematyka osnuta jest wokół wieku kilku osób jednocześnie. Ten rodzaj zadań tekstowych potrafi często sprawić, że „łamią sobie zęby na nich” nie tylko najlepsi uczniowie z matematyki, ale również znakomici nauczyciele tegoż przedmiotu szkolnego. Przyczyna trudności w rozwiązywaniu tego typu zadań tkwi w tym, że w ich tekstach najczęściej nie są podane wszystkie warunki zadania, a te, które są przytoczone, są niewystarczające do ich rozwiązania. Jedynym wyjściem, które pozwoli nam rozwiązać takie zadanie, jest zastosowanie specjalnej metody, z którą będziecie mieli możliwość zapoznać się w artykule zatytułowanym „Ile mają lat?”.
Fundamentem tej metody są specjalnie sporządzane tabelki, dzięki którym jesteśmy w stanie wyłowić z tekstu zadania warunki, o których... nie ma mowy w tekście. Innymi słowy, owe tajemnicze tabelki „wyczarowują” nam z tekstu zadania znacznie więcej informacji o sytuacji opisanej w tymże zadaniu, niźli ów tekst w rzeczywistości tych informacji zawiera. Czyż nie wydaje się to Wam niewiarygodne? Ale to prawda. Tabelki te z jednej strony uporządkowują treści zawarte w tekście zadania, a z drugiej strony dostarczają nam dodatkowych informacji, które są niezbędne do rozwiązania zadania, a których w tym tekście po prostu nie ma.
Serdecznie Was wszystkich zapraszam do poszerzenia i tak już posiadanego przez Was bardzo bogatego arsenału metod pozwalających rozwiązywać nawet najbardziej zadziwiające zadania tekstowe, o jeszcze jedną, niezwykle wydajną, a zarazem skuteczną metodę, tym razem pozwalającą rozwiązywać nawet najbardziej zawikłane zadania tekstowe, o czym będziecie mogli przekonać się sami w trakcie lektury artykułu „Ile mają lat?”.
W numerze także nie zabraknie tematu gier – dowiecie się, jak trzeba grać, żeby wygrać. Znajdziecie tu również grę na komputer, który coraz częściej zastępuje wam zeszyt czy książkę. Czy to jest dobre – sami musicie ocenić.
Jest jeszcze wiele innych tematów, które zostały zawarte w numerze i nie sposób ich nawet opisać. Zapraszamy więc, w nowym roku, do owocnej lektury 25. numeru Świata Matematyki. Jacek Orzechowski redaktor naczelny „Świata Matematyki” |