OMatKo 2024
Matematyka dla inżynierów
SM75 Fascynująca matematyka
SM74_PWN SYSTEM





empik
KPM_01
paypal

przeszukaj serwisSZUKAJ W SERWISIE

Drodzy Czytelnicy,

   Na wstępie zapraszam do lektury artykułu „Gry – część druga”, będącego kontynuacją tematyki gier rozpoczętej w poprzednim numerze „Świata Matematyki”. Artykuły te rozwijają pewien specyficzny sposób myślenia – myślenia, które z jednej strony w typowym nauczaniu jest kompletnie nieobecne, a z drugiej strony będącego aktywnością umysłową, przyczyniając się do poszerzenia wszechstronności rozwoju intelektualnego i niewątpliwie wydatnie go wzbogacając. Tego specyficznego myślenia nie da się w żaden inny sposób rozwinąć, jak tylko poprzez opis rozumowań mających miejsce w przypadku rozwiązywania zadań o tematyce growej. 

   Łatwo dostrzec tutaj analogię z rolą, jaką pełnią w rozwoju umysłowym ucznia opisy rozumowań związanych na przykład z całkowaniem. Artykuły na ten temat ukazywały się na łamach naszego pisma począwszy od 16., a skończywszy na 22. numerze „Świata Matematyki” (cykl artykułów „Całkowanie dla maluchów”). Przedstawiony tam rachunek całkowy bardzo przypomina to, co czynili Grecy z starożytności, którzy w tym okresie dziejów słynęli w całym świecie z zamiłowania do filozofii, logiki i wszelakich rozumowań ogromnie rozwijających intelekt. Starożytni Grecy znani byli z wielkiej dbałości o swoje potomstwo. Troszczyli się zarówno o rozwój fizyczny swojej młodzieży, to przecież w Grecji zapoczątkowano olimpiady sportowe, jak i o rozwój umysłowy. I to właśnie oni zapoczątkowali również nowy sposób myślenia, którego nigdy przedtem ludzkość nie znała, a dzięki któremu stworzona została współczesna cywilizacja techniczna, którą przyjął cały świat. 

   Tak się rozpisałem o niedającej się przecenić roli metod całkowania w starożytności i zadaniach o tematyce growej, mających wpływ na rozwój intelektualny nastolatka, że nie zdążyłem powiedzieć o pozostałej zawartości obecnego numeru. Znajdziecie w nim również nietypowe zadanie tekstowe o wyścigach konnych, będące sporym wyzwaniem również dla uczniów z klas starszych. Zajmiemy się także ciągami liczbowymi i rysowanymi kątami na papierze. W zadaniach do samodzielnego rozwiązania, oprócz tematyki obecnego numeru jest zagadnienie na temat liczb wymiernych, omawianych w 10. numerze „Świata matematyki”.

   Ponieważ pierwszy artykuł dotyczy gier na grach również zamykamy obecny numer. Tym razem sami tworzymy pierwszą grę na komputerze – zaczynamy od prostej a jakie będą następne to zobaczymy w kolejnym numerze.
Zapraszamy do owocnej lektury 24. numeru „Świata matematyki”.

Jacek Orzechowski
redaktor naczelny
„Świata Matematyki”





PARTNERZY
alter edukacja
Test IQ
oferty pracy nauczyciel
Piatnik
spinor's


©2004 made and hosted by mediacom