Drodzy Czytelnicy,
Oddajemy w Wasze ręce już 23. numer „Świata Matematyki” – pisma matematycznego redagowanego specjalnie z myślą o młodzieży szkolnej. Chociaż jest ono tworzone przede wszystkim z myślą o ambitnych nastolatkach, to w gronie jego czytelników jest szczególnie dużo... utytułowanych naukowo pracowników wyższych uczelni: uniwersytetów, politechnik i akademii.
Tym razem gorąco polecam artykuł „Gry – część pierwsza”. Jest on poświęcony zadaniom, z jakimi na pewno nigdy nie zetkniecie się w szkole na lekcji czy kółku matematycznym, jak również nie znajdziecie takich zadań w zbiorach zadań wydanych w języku polskim, nie wyłączając z tego zbiorów zawierających zadania z międzynarodowych olimpiad matematycznych. Czyżby były to zadania aż tak trudne? Nic podobnego. Po zapoznaniu się z nimi, zadania takie będą bez trudu rozwiązywać nawet uczniowie szóstej klasy szkoły podstawowej, a nawet młodsi. Ich rozwiązaniem nie jest ani liczba, ani też zbiór liczb, nie jest też podanie ciągu kolejnych postępowań. Rozwiązaniem ich nie jest także odpowiednio wypełniony diagram, jak w przypadku diagramowych łamigłówek logicznych ani nic takiego, z czym dotychczas zetknęliście się na łamach „Świata Matematyki”, który – jak już doskonale wiecie – gości na swoich stronach zadania o szczególnie bogatej i różnorodnej tematyce. Czymże więc są rozwiązania tych zadań? – będzie się zastanawiać ze zdumieniem wielu z Was.
Otóż, w wypadku tych zadań rozwiązaniem jest opracowanie strategii postępowania, która zawsze pozwoli nam odnieść zwycięstwo nad przeciwnikiem w trakcie realnie przeprowadzanej rozgrywki, gdzie nasz przeciwnik może wykonywać przeróżne ruchy, które są zgodne z regułami gry. Ta dowolność w wykonywaniu ruchów przez naszego przeciwnika, ograniczona jedynie regułami gry, powoduje, że rozgrywka może mieć najprzeróżniejszy przebieg, którego wcześniej w żaden sposób nie jesteśmy w stanie przewidzieć, a mimo to opracowana właściwie strategia pozwala nam odpowiadać na każdy ruch przeciwnika w taki sposób, że w rezultacie odnosimy zwycięstwo. Czyż nie jest to niezwykłe? Jeszcze raz gorąco zachęcam do lektury artykułu „Gry – część pierwsza” poświęconego niezwykłym zadaniom, co będzie omawiane w przyszłych wydaniach Świata Matematyki.
Będziecie mieli również do czynienia z procentami w zadaniu „Pan Szczukiewicz i jego cztery córki”. Przypomnimy tam podstawowe sformułowania związane z procentami i co te sformułowania konkretnie oznaczają, czyli jak należy je tłumaczyć na język wyrażeń algebraicznych. W dodatku specjalnym, który, nadal dotyczy komputerów, poznacie ciekawy program, wyjaśniający wiele zagadnień związanych z przebiegiem funkcji.
Zapraszamy do zagłębienia się w świat matematyki, który, pomimo wakacji, nadal „pracuje” w naszych głowach. redakcja „Świata Matematyki” |