| Drodzy Czytelnicy,
 Czy warto uczyć się matematyki? W rankingu najlepiej płatnych zawodów w Stanach Zjednoczonych, opublikowanym w „The Wall Street Journal”, na dwadzieścia pierwszych miejsc aż dziesięć zajmują zawody wymagające znacznych kwalifikacji matematycznych. Zatem chyba warto. Matematyki wprawdzie uczycie się w szkole, lecz najlepsze walory edukacyjne ma samodzielna praca z tekstem w domowym zaciszu. Przedstawimy kilka argumentów:
 
 – samodzielna praca z tekstem uczy właściwego rozumienia tekstu pisanego. Poza tym teksty logiczno-matematyczne uczą ścisłego i precyzyjnego wysławiania się, a przy tym wprawiają czytającego w umiejętne posługiwanie się poprawnym, precyzyjnym, ścisłym i logicznym rozumowaniem, uczą ponadto sztuki argumentacji i poprawnego wyciągania wniosków,
 
 – umiejętność poprawnego, ścisłego, precyzyjnego i logicznego myślenia jest bardzo delikatną materią i jej opanowywanie powinno odbywać się w skupieniu i ciszy. Dlatego najwłaściwszym miejscem do zgłębiania tej niełatwej sztuki jest zacisze domowe, a najskuteczniejszym sposobem na jej opanowanie – samodzielna praca z tekstem opisującym przeróżne logiczne rozumowania,
 
 – samodzielna praca z tekstem przyzwyczaja do samokształcenia, co obecnie – przy tak szybko zmieniającym się rynku pracy – jest bardzo cenną umiejętnością,
 
 – tekst matematyczny, obojętnie czy pochodzący z książki czy czasopisma, jest bardzo silnym wzmocnieniem i wzbogaceniem nauki szkolnej. Dlatego często jest niezastąpionym filarem szeroko rozumianej edukacji szkolnej, niestety, na ogół niedocenianym i nierozumianym,
 
 – samodzielna praca z tekstem matematycznym wyrabia szczególne, bardzo pożądane nawyki: uczy dyscypliny myślowej, systematyczności, pracowitości, uporu w dążeniu do celu, usprawnia umiejętność koncentracji, uczy rzeczowego podejścia do problemów, zwiększa wytrwałość i cierpliwość, a także poprawia spostrzegawczość.
 
 Zapraszamy zatem do lektury kolejnego numeru Świata Matematyki. Tym razem w naszym świecie spotkacie głównie zadania logiczne. Jedno z nich, będące nawet w ostatnim konkursie, stało się problemem dla wielu Czytelników – prezentujemy zatem dwa rozwiązania. Zagadnienia analizy przedstawiamy znowu na przykładzie kuli. W obecnym numerze nie zmieściło się zagadnienie walca, niespotykane w szkole – zamieścimy je w kolejnym.
 
 Zapraszamy zatem do zanurzenia się w nowy Świat Matematyki.
 Jacek Orzechowski redaktor naczelny
 „Świata Matematyki”
 |