Analiza wyników egzaminów końcowych na poszczególnych etapach edukacji przeprowadzona przez Centralną Komisję Egzaminacyjną obnażyła fatalny poziom nauczania w ogóle, a zwłaszcza matematyki. Stało się jasne, że polskie szkolnictwo, od lat poddawane kolejnym reformom, zamiast kształcić młodych ludzi tak, aby mogli konkurować na europejskim rynku pracy, zostawia ich bezradnych w przypadku rozwiązywania problemów czy też szukania niestandardowych rozwiązań. W państwach Unii Europejskiej, na przykład w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy we Włoszech, władze oświatowe dokładają wszelkich starań, aby jak najlepiej kształcić młodzież, zwłaszcza w zakresie przedmiotów ścisłych. Wiadomo bowiem, że w przyszłości przyniesie to wymierne korzyści, ponieważ najbardziej intratne miejsca pracy będą dostępne właśnie dla tak wykształconych młodych ludzi. Zdaniem Agnieszki Wojciechowskiej, dydaktyka i redaktor naczelnej „Matematyki” adresowanej do nauczycieli, nowa podstawa programowa przygotowana przez MEN nie gwarantuje wykształcenia dającego podstawę do studiowania na prawdziwie uniwersyteckim poziomie. |