empik
KPM_01
paypal

przeszukaj serwisSZUKAJ W SERWISIE

 

Drodzy Czytelnicy

   Niniejszy numer „Świata Matematyki” jest pod znakiem zadań tekstowych, które – jak już pisałem o tym wielokrotnie – według najwybitniejszych dydaktyków matematyki na świecie, na przykład prof. Georga Polyi, pełnią niesłychanie ważną i istotną rolę w wykształceniu matematycznym młodego człowieka. To właśnie one uczą przede wszystkim dzieci i młodzież poprawnego, ścisłego, precyzyjnego i logicznego myślenia – zwłaszcza jeśli zbudowane są tak, że przy okazji są również zadaniami logicznymi.  Niestety, w obecnych, obowiązujących podręcznikach szkolnych jest coraz mniej zadań tekstowych, a ich rola jest niedoceniana i coraz bardziej marginalizowana, natomiast zadań które stanowiłyby przy okazji łamigłówki logiczne, nie ma tam wcale. To powoduje, że matematyka jest nauczana „mechanicznie”, inaczej mówiąc – polega ono na wielokrotnym przećwiczeniu odpowiednich rutyn, natomiast nie uczy się w ten sposób logicznego myślenia.
   Sposób, w jaki w polskiej szkole naucza się matematyki, bardzo umiejętnie i trafnie określił prof. Zbigniew Marciniak, świetny matematyk i zarazem wybitny dydaktyk matematyki, a obecnie wiceminister w Ministerstwie Edukacji Narodowej, który udzielając „Polityce” wywiadu, powiedział: „Tak się tresuje małpę, nie zaś uczy matematyki. Prawdziwa matematyka to twórcze myślenie, nie wałkowanie w kółko setek podobnych przykładów” (wypowiedź ta ukazała się w „Polityce” z dnia 3 września 2005 r.).

   Tych Czytelników, którzy jeszcze nigdy w życiu nie widzieli zadań tekstowych – takich, które przy okazji byłyby również zadaniami logicznymi, serdecznie zapraszamy do lektury artykułów: „Perełka matematyki – niemieckie zadanie z XVI wieku” oraz „Zbieranie żołędzi”, a potem do zmierzenia się z następującymi zadaniami do samodzielnego rozwiązania: „List Charlesa Bassompierre – handlarza winem”, „Pan Ossendowski i jego hurtownia” oraz „Zbieranie ziół”. Stopień trudności tych zadań tekstowych jest tak wysoki, że z powodzeniem można byłoby je zaproponować uczestnikom olimpiad matematycznych, oczywiście nie tych międzynarodowych. Jesteśmy pewni, że zadania te przypadną do gustu nawet najbardziej wymagającym Czytelnikom, czego wszystkim serdecznie życzy redakcja.

Eugeniusz Sikorski
redaktor naczelny





PARTNERZY
alter edukacja
Test IQ
oferty pracy nauczyciel
Piatnik
spinor's


©2004 made and hosted by mediacom