Drodzy Czytelnicy
Czwarty numer „Świata Matematyki” zadziwi Was wieloma niespodziankami. Otwiera go artykuł „Zaskakujący rezultat rozumowania”, zawierający zadanie... o negatywnym rozwiązaniu. Co to znaczy? Otóż rozwiązanie, które wydaje się tak naturalne, po prostu... nie istnieje. I prawdziwym rozwiązaniem jest wykazanie tego faktu.
W artykule „Ogromna liczba złożona” znajduje się zadanie olimpijskie, którego niełatwe rozwiązanie w „Świecie Matematyki” zostało objaśnione tak przystępnie, że bez trudu zrozumieją je gimnazjaliści z młodszych klas, o ile oczywiście zapoznali się z treścią już wydanego Dodatku Specjalnego „Świata Matematyki” nr 1.
Artykuł „Obrazki logiczne” poświęcony jest diagramowym łamigłówkom logicznym, odgrywającym szczególną rolę w rozwoju umiejętności logicznego myślenia, zwłaszcza u młodszych nastolatków. Obrazki logiczne – jeśli tylko mają wyraźnie widoczną ścieżkę uzyskania rozwiązania – są łamigłówkami logicznymi o znakomitych walorach edukacyjnych. Stosowanie urozmaiconych sposobów rozumowań powoduje szybki wzrost zróżnicowanych umiejętności w posługiwaniu się precyzyjnym i w pełni ścisłym rozumowaniem logicznym. Na rozwój ten wpływa znakomicie również to, że obrazki logiczne wymagają myślenia, które realizowane jest w dłuższym czasie. Poza tym obrazki logiczne doskonale kształtują liczne predyspozycje psychiczne, mające wielkie znaczenie w przypadku uczenia się matematyki. Rozwiązywanie obrazków logicznych rozwija dyscyplinę myślową, uczy cierpliwości i wytrwałości w dążeniu do celu oraz przyzwyczaja do systematyczności.
Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę naszych Czytelników na dodatek specjalny, znajdujący się na końcu numeru, będący dodatkowym prezentem dla Was i który spowodował wzrost objętości niniejszego numeru. Owocnej lektury wszystkim naszym Czytelnikom, a Czytelniczkom z okazji Dnia Kobiet wiele radości, życzy cały zespół redakcyjny „Świata Matematyki”. Eugeniusz Sikorski redaktor naczelny >>spis treści |