(42) Podróż daleka
(42) Świat książki - Ramanujan, Maria Skłodowska-Curie
(43) PWN Logika i agrumentacja
(43) GRANNA Frogi





KPM_01
paypal

przeszukaj serwisSZUKAJ W SERWISIE

 

                Wykonywanie rysunków za pomocą wykresów: funkcji,

                                           równań i nierówności

   Zapraszamy do nietypowej zabawy z wykorzystaniem wykresów funkcji, równań i nierówności do tworzenia grafik. Pożytkiem takiej techniki rysowania jest fakt, że w efekcie końcowym cały rysunek mamy zakodowany za pomocą równań, nierówności i funkcji matematycznych. Rysunki można tworzyć bezpośrednio na kartce za pomocą ołówka, lub z wykorzystaniem programów komputerowych, np. Geogebra, dostosowanych do rysowania wykresów funkcji i równań.
   Zaproponowana przez nas grafika przedstawia wesołego matematyka. Poniżej  ilustrujemy kolejne etapy powstawania obrazka.

                                                  Krok pierwszy

   Sporządzamy wykres równania okręgu. Popatrz na poniższy rysunek
  

 

                                                   

                                                       Krok drugi

   Uzupełniamy nasz rysunek o wykres funkcji pierwiastkowej, będący uśmiechem.
 


   Już na tym etapie rysunku można się domyśleć, że rysujemy trwarz. W następnym kroku dorysujemy prawe oko. Będzie to nierówność kwadratowa

                                                    Krok trzeci

Rysowanie prawego oka

 


   Nasz rysunek wykonywany jest za pomocą pewnego programu komputerowego Geogebra, dlatego pokusiliśmy się o to by wzbogacić go o elementy prostej animacji. Ponieważ chcemy, by postć z obrazka mrugała lewym okiem postanowiliśmy, by promień koła będącego lewym okiem, był zmienny. W tym celu wprowadzamy parametr o nazwie d i nałożymy na niego odpowiedni warunek
                                                
                                                   Krok czwarty

   Uzupełniamy rysunku o suwak - narzędzie Geogeby, który spowoduje, że parametr d będzie przyjmował wartości np. z przedziału <0; 0,5>

                                                         
                                                      Krok piąty

   Teraz, gdy mamy parametr d, którego wartość zmienia się w przedziale <0; 0,5>, uzupełniamy rysunek o lewe oko. Jest ono kołem o zmiennym promieniu d



Końcowy efekt naszej pracy.





PARTNERZY
alter edukacja
Test IQ
oferty pracy nauczyciel
Piatnik
spinor's


©2004 made and hosted by mediacom